פסק דין
1.זוהי תביעה לביטול עסקת מכר שולחן אוכל וכסאות, שנקשרה בין הצדדים, והשבת התמורה הכוללת ששולמה בגינה בסך 7,850 ₪.
2.הנתבעת היא חברה המתמחה ביבוא ושיווק פינות אוכל.
ביום 5.1.10, רכש התובע בסניף הנתבעת בירושלים פינת אוכל הכוללת שולחן אוכל וששה כסאות תמורת 7,500 ₪. הריהוט סופק לבית התובע ביום 3.2.10. עבור ההובלה וההרכבה שילם התובע סכום נוסף של 350 ₪.
3.לטענת התובע, כ-3 חודשים בלבד מיום ההספקה, במהלך חודש מאי 2010, החלו להופיע על גבי הרהיטים החדשים ליקויים. אלה כללו סדקים שנבקעו ברגלי השולחן והלכו והתרחבו עם הזמן; קילוף הצבע בכל הכסאות; כתמים לבנים שהופיעו בתחתית רגלי השולחן ובמשענות הכסאות; וריקבון שפשה במשענת אחד הכסאות.
4.התובע טוען, כי מיד כשגילה את הליקויים התקשר עם חנות הנתבעת שבה רכש את הריהוט ופירט לפני נציג הנתבעת את רשימת הליקויים. לבקשתה, אף שלח
לה בדוא"ל תמונות הממחישות את הליקויים. ואולם, לטענתו, הנתבעת התנערה מאחריותה לליקויים וטענה, כי אלה נגרמו כתוצאה משימוש ו/או טיפול לא נכונים בריהוט. בחודש דצמבר 2010 שלחה הנתבעת לביתו איש שירות. איש השירות בדק את הריהוט ובסיום הבדיקה הודיע לתובע כי הוא ידווח לנתבעת על רשמיו, וזו תעביר להם את תשובתה. תשובת הנתבעת בוששה להגיע, ומכאן התביעה.
5.התובע צירף לכתב תביעתו תצלומים צבעוניים הממחישים את הפגמים שהתגלו בפריטי הריהוט. בשניים מן התצלומים נראים הבקיעים שניבעו ברגלי השולחן, כאשר בשוליהם הופיעו כתמים לבנים. בתצלומים נוספים נראים הפגמים שהתגלו בכסאות, ואלה כוללים, בין היתר: קילופי צבע במשענת הכסא, דהיית צבע בתחתית המשענת של אחד הכסאות, סדק והתרחבות העץ במשענת של אותו כסא, דהיית צבע והופעת כתמים לבנים במסגרת העץ מתחת למושב הכסא, וקילוף הצבע ברגל אחד הכסאות.
כמו כן התובע צירף לכתב התביעה תכתובת דוא"ל בינו לבין הנתבעת מתאריכים 26.7.10-27.
6.הנתבעת כופרת בטענות התובע. לטענתה, התובע פנה אליה לראשונה זמן רב לאחר הרכישה, ביום 13.7.2010, ושלח אליה את התמונות רק ביום 26.7.2010, וזאת בניגוד לטענת התובע, כי הוא פנה אליה לאחר 3 חודשים, מיד לאחר שהתגלו הליקויים.
באשר לפגמים שהתגלו על פי טענת התובע בפריטי הריהוט, טוענת הנתבעת, כי כל הפגמים שהתגלו בריהוט נגרמו כתוצאה מטיפול רשלני של התובע ובני ביתו.
לטענתה, הבקיעים ברגלי השולחן הם תוצאה של חשיפת רגלי השולחן למים בכמות בלתי סבירה, וראיה לכך היא דהיית הצבע מסביב לבקיעים והופעת הכתמים הלבנים.
בכל הנוגע לקילוף הצבע מהכסאות, הנתבעת טוענת, כי הדבר נגרם כתוצאה מחבלות ומשימוש בלתי סביר של התובע. לדבריה, עיון בתצלומים ממחיש כי גם הפגמים שנגרמו למשענת הכסא הנם תוצאה של חבטות שהכסא ספג.
7.בתמיכה לגרסתה צירפה הנתבעת לכתב הגנתה תצהיר של איש השירות מטעמה, מר אושרי בן שמעון. בן שמעון הציג את עצמו בתצהיר כבעל ניסיון וידע רב בתחום העץ, וכי ביכולתו לקבוע את מקור הליקוי שעליו מדווחים לקוחות הנתבעת. לדבריו הוא ביקר בבית התובע ביום 23.12.10, ולטענתו הבחין מיד כי רגל השולחן העשויה עץ ספחה לתוכה כמות ניכרת של מים, שגרמו להתבקעות העץ. כמו כן, לטענתו מצב הכסאות היה "מביש", והוא תיאר כי הבחין במכות, שריטות וחבלות שנגרמו ללא כל ספק כתוצאה משימוש בלתי סביר בריהוט.
כן הוגשה מטעמה תעודת האחריות שניתנה לתובע במועד רכישת הרהיטים, ובה נכתב, בין היתר, כי הנתבעת תהא אחראית "לתיקון של כל פגם במוצר שנמכר על ידה, אשר נובע מפגם בחומר או בהליך היצור", ללא תמורה. על פי האמור בתעודת האחריות, אחריות הנתבעת למוצרים המשווקים על ידה היא לתקופה
של שנתיים, בכפוף למספר תנאים. הנתבעת הפנתה בכתב הגנתה לתנאי הקובע, כי הנתבעת לא תהא אחראית לפגם שנגרם כתוצאה משימוש בחומר לא מתאים או פגום על הרהיטים, או כתוצאה מנזקי מים או נוזלים.
8.בעדותו חזר התובע על טענותיו ושלל את טענות הנתבעת בדבר טיפול רשלני או שימוש לא סביר בריהוט. הוא הכחיש את הטענה בדבר שימוש בלתי סביר במים בסביבת השולחן, וכן כפר בטענת הנתבעת כי הפגמים בכסאות נגרמו כתוצאה מחבלות. בקשר לכך ציין, כי הוא מתגורר עם בת זוגו ובבית אין ילדים.
לתמיכת גרסתו, הפנה התובע לתמונה שצילם שבה נראית בבירור דהייה של צבע במשענת הכסא, במקום שאינו מועד לקבל חבטות. התובע הפנה גם לתמונה אחרת, והצביע לנקודה נוספת באותו כסא, שבו, לפי טענתו, התרופפו חיבורי המשענת והיה צורך להדביקם באמצעות דבק נוזלי. בתמונה נוספת נראית דהייה של צבע בתחתית הכסא, מתחת למקום המושב.
9.מטעם הנתבעת העיד מנכ"ל הנתבעת, מר ליאור זגה. זגה חזר על טענותיו בכתב ההגנה והוסיף, כי כל רגל מרגלי השולחן מורכבת מכמה פלחים שהוצמדו בלחץ כדי למנוע התבקעות של העץ. לדבריו, שימוש בכמות גדולה של מים בסביבת רגלי השולחן גורמת מטבע הדברים להיווצרות בקיעים בין הפלחים. מר זגה ציין, כי מתחת לרגלי השולחן מורכבים פקקי גומי שאמורים להגביה מעט את השולחן כדי לאפשר שטיפה של הרצפה: "כל הרגליים שלנו נמצאים על פקקי גומי בכל רגל. אני מוכן לחתום שלא יצאה סחורה בלי פקקי גומי".
בנוגע לפגמים שנראו בכסאות, טען זגה, כי הפגימות במשענת הכסא עשויות להיווצר כתוצאה מהטחה של הכסא בחוזקה אל דופן השולחן או אף כתוצאה מהפיכת הכסאות על גבי השולחן.